Veelgestelde vragen
Maak hiervoor gebruik van de vragenlijst op onze website of de website www.thuisarts.nl.
Nee, de huisartsenspoedpost is er alleen voor spoedeisende hulp in de avond-, nacht- en weekenduren en op officiële feestdagen.
Om onnodig wachten te voorkomen en voor een optimale hulpverlening is het van belang dat u altijd eerst belt, en niet zonder afspraak naar de huisartsenspoedpost komt. Houd de volgende gegevens bij de hand als u belt:
- Persoonsgegevens patiënt
- Legitimatie (Burger Service Nummer)
- Gegevens zorgverzekeraar
- Overzicht van eventuele medicatie
Wanneer u de huisartsenspoedpost belt, wordt u te woord gestaan door een triagist. Dit is een zorgverlener die speciaal is opgeleid om de urgentie van uw hulpvraag te bepalen. De triagist noteert uw gegevens en gaat verder in op uw hulpvraag. Afhankelijk van uw hulpvraag:
- geeft zij u telefonisch zelfzorgadvies
- regelt zij een visite aan huis
- maakt zij een afspraak met een zorgprofessional op de spoedpost voor verder onderzoek
Een afspraak met de huisartsenspoedpost kan, afhankelijk van uw hulpvraag en woonplaats, plaatsvinden op de huisartsenspoedpost in Venlo.
Wanneer u een afspraak heeft op de huisartsenspoedpost, meldt u zich bij de balie. U wordt vervolgens geholpen op basis van urgentie, niet op volgorde van binnenkomst. Afhankelijk van uw hulpvraag wordt u geholpen door een zorgverlener van de huisartsenspoedpost. Indien nodig wordt u doorverwezen naar de spoedeisende hulp. Indien u direct medicatie nodig heeft dan kunt u terecht bij de dienstapotheek.
Download the English folder.
Als u Spoedpost Noord-Limburg belt, krijgt u een triage-assistent aan de telefoon. Deze assistent is speciaal opgeleid om snel de ernst van de klachten vast te stellen en te bepalen welke zorg u nodig heeft.
Juist bij spoedeisende klachten is het belangrijk dat u snel de juiste medische hulp krijgt. Dit kan het snelst telefonisch worden vastgesteld.
Zorgverlening via de huisartsenspoedpost kan kosten met zich meebrengen. Jaarlijks worden de prijzen voor medische hulpverlening landelijk vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA).
Huisartsenzorg wordt vergoed door de zorgverzekeraar. U spreekt uw eigen risico daarbij niet aan. De meeste zorg vanuit het ziekenhuis wordt ook vergoed. U spreekt daarbij echter wel uw eigen risico aan.
Eigen risico: Wanneer wordt dat aangesproken?
Huisartsenzorg wordt vergoed door de zorgverzekeraar. U spreekt uw eigen risico daarbij niet aan. Als u echter een recept meekrijgt of doorverwezen wordt naar het ziekenhuis, moet u rekening houden met bijkomende kosten.
Als de huisarts een onderzoek of handeling uitbesteedt, zoals röntgen- en laboratoriumbezoek, of als u medicijnen voorgeschreven krijgt door de huisarts, wordt dat meestal verrekend met uw eigen risico.
De tarieven voor de huisartsenspoedpost vanaf 1 januari 2024 zijn:
- Telefonisch consult: € 35
- Consult tijdens diensturen: € 238,37
- Visite tijdens diensturen: € 357,55
De huisartsenspoedpost verstrekt geen herhaalmedicatie. Alleen in zeer acute gevallen is een recept voor medicatie in een hoeveelheid die voldoende is tot het moment van het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts. Bepaalde medicijnen verstrekt de huisartsenspoedpost nooit.
Ja, triage-assistenten zijn speciaal opgeleid om snel te beoordelen hoe ernstig uw klacht is. U kunt vertrouwen op hun deskundigheid. De medische adviezen worden altijd gecontroleerd door de dienstdoende huisarts.